Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elke vriendschap is anders. Anders goed, anders slecht. Anders gek, anders droef. Altijd anders, maar altijd mooi. Samen kattenkwaad uithalen, je diepste geheimen delen, elkaar troosten of gewoon erg hard samen lachen. Of je nu 7 of 77 bent: zonder vrienden kun je niet leven! Verre vrienden bundelt tien herkenbare en aanstekelijke verhalen waarin vriendschap centraal staat. Op zoek naar meer kleur en smaak vroegen bekroond auteur en theatermaker Michael De Cock en bekroond illustratrice Gerda Dendooven aan hun eigen vrienden om mee te werken aan deze bundel. Het zijn de stemmen van vandaag en morgen, die nooit eerder schreven of werkten voor jonge lezers. Het resultaat is een tot de verbeelding sprekend boek met verhalen en illustraties. Inclusief een prachtige cd met verhalen en muziek. Met verhalen van: Fikry El Azzouzi, Mira Bertels, Abbie Boutkabout, Michael De Cock, Laïla Koubaa, Rachida Lamrabet, Freek Mariën, Gerardo Salinas, Maud Vanhauwaert, Annelies Verbeke, Orlando Verde Met illustraties van: Liene Bouwen, Maria Canfield, Shamisa Debroey, Gerda Dendooven, Brecht Evens, Roman Klochkov, Brecht Vandenbroucke, Wide Vercnocke, Martha Verschaffel, Sarah Yu Zeebroek.
Literature --- vriendschap (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- intercultureel onderwijs --- Jeugdboeken --- Fiction --- Anderstalige jeugdboeken --- Prentenboeken --- multiculturele samenleving --- C3 --- jeugdliteratuur --- vriendschap --- Vriendschap --- Voorlezen --- Kortverhalen --- Jeugdboek 10+ --- JB VERR --- 478.1 --- anderstalige kinderboeken --- Omundo --- Kunst en cultuur --- PXL-Education 2015 --- kinderliteratuur --- basisonderwijs --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- vriendschap.
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie
Choose an application
Zonder onderwerpscode: muziek --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Sinterklaasliedjes (themawoord fictie) --- 083121.jpg --- Sinterklaasliederen --- Sinterklaas --- muziek --- lied --- Kinderliederen --- Liederenbundels --- Sinterklaasliedjes --- 477.7 ) Muzikale en muzische opvoeding --- liedjesboek --- sinterklaasliedjes --- CD --- Kinderlied --- Sinterklaasliedje --- Sinterklaas. --- lied. --- muziek.
Choose an application
Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.
Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication
Choose an application
Visitor participation is a hot topic in the contemporary world of museums, art galleries, science centers, libraries and cultural organizations. How can your institution do it and do it well? The Participatory Museum is a practical guide to working with community members and visitors to make cultural institutions more dynamic, relevant, essential places. Museum consultant and exhibit designer Nina Simon weaves together innovative design techniques and case studies to make a powerful case for participatory practice.Bron: https://www.bol.com/nl/p/the-participatory-museum/9200000005255918/
Museology --- Sociology of cultural policy --- museology --- audiences --- collaboration --- visitors --- museumbeheer --- cultuurparticipatie --- museumeducatie --- kunstparticipatie --- Musea --- Cultuur --- Cultuurparticipatie --- Innovatie --- Communication and culture. --- Museibesökare --- Museipedagogik --- Museologi. --- Museum exhibits. --- Museum visitors --- Museums --- Museumsbesucher. --- Museumsdidaktik. --- Musuems. --- Utställningar --- Visitor participation. --- Education --- Environmental aspects --- Environmental aspects. --- Philosophy. --- Social aspects. --- Museer. --- Musées --- Visiteurs de musée --- Objets exposés. --- Communication et culture. --- Educational aspects --- Aspect éducatif --- Philosophie. --- Aspect sociale. --- Éducation --- Aspect social. --- museologie --- museum --- 82:7 --- #SBIB:316.7C324 --- #SBIB:316.7C325 --- #SBIB:316.7C318 --- 82:7 Literatuur en kunst --- Literatuur en kunst --- Culturele infrastructuur: musea --- Culturele infrastructuur: culturele noden en behoeften --- Culturele participatie --- Museum --- Toerisme
Choose an application
Het is winter en steenkoud. De akkers zijn bevroren en er heerst honger. Ook de weg is spekglad. Wanneer Moos, het paard van de boer valt, moet het geslacht worden. Dat betekent vlees, maar voor wie?
Dutch literature --- hebzucht (themawoord fictie) --- Sinterklaas (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Armoede --- Sinterklaas --- Voedselprobleem --- Winter --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Boekillustratie --- Prentenboek 8+ --- Prentenboeken --- prentenboeken --- verhalen ; +8 jaar --- sinterklaas --- hebzucht --- Hebzucht --- Jeugdboeken --- Prentenboek --- honger --- winter --- wandaden --- PXL-Education 2019 --- kinderboek --- voorleesboek --- kleuters --- Dendooven, Gerda --- 880 --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse --- Sinterklaas.
Choose an application
Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan het. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Van tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen. In dit boek gaat de auteur na waarin de uitgaven voor kinderen verschillen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk, welk onderliggend gedachtegoed ze meegeven en welke invloed ze uitoefenden op kinderen na het einde van de oorlog.
Polemology --- Children's literature. Juvenile literature --- Eerste Wereldoorlog --- jeugdliteratuur --- anno 1910-1919 --- 82-93 --- 940.3 --- 76.044 --- C3 --- kinderliteratuur --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 866 Herdenking en herinnering --- 927.5 --- Wereldoorlog I --- Oorlogsgeweld --- 76.044 Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 940.3 Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Kunst en cultuur --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- PXL-Education 2018 --- geschiedenis --- illustratie --- kinderen --- Wereldoorlog I in de letterkunde. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- Kinderen en oorlog. --- communicatie --- kind --- media --- oorlog --- tijdschrift --- 1914 - 1918 --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog I in de letterkunde --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Kinderen en oorlog --- World War, 1914-1918 --- History --- Pictorial works --- Children and war --- Children --- Caricatures and cartoons --- International movements --- Didactics of social education --- Didactics of history --- communicatie. --- illustratie. --- kind. --- media. --- oorlog. --- tijdschrift. --- 1914 - 1918. --- Tweede Wereldoorlog.
Choose an application
kindertijd --- onderwijs --- social history --- History --- children [people by age group] --- history [discipline] --- schools [institutions] --- History of civilization --- History of education and educational sciences --- World history --- Gezinsgeschiedenis --- Gezinssociologie --- Kinderen ; geschiedenis --- Onderwijs ; Frankrijk ; geschiedenis --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- Wereldgeschiedenis --- Cultuurgeschiedenis --- sociale geschiedenis --- scholen [organisaties] --- kinderen --- gezinnen --- geschiedenis --- 906.6 --- 431 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- 906 --- Gezin --- Kinderen --- Nieuwe Tijd --- School --- Sociale geschiedenis --- huiselijk en maatschappelijk leven - kind, spel en speelgoed --- Sociaal-economische geschiedenis --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolleven --- Onderwijs --- Kind --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- nuclear family --- pedagogiek --- cultuurgeschiedenis
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
Rond het Sinterklaasfeest worden heel wat muzische activiteiten ontwikkeld. Dit boek bevat een hele serie ideeën voor muzische vorming : beeld, muziek, drama, beweging en media rond het thema Sinterklaas. Heel praktisch bruikbare tips en ideeën voor elke leerkracht van de basisschool. Er wordt vooral gefocust op de muzische samenhang, verpakt in een modern kleedje. Maar ook wereldoriëntatie, Nederlands en wiskunde kunnen vlot worden geïntegreerd. Als extra lekkers schenkt de sint nog wat pakjes sintgeschiedenis en -weetjes.
Sinterklaas --- expressie --- Kunsteducatie --- Sinterklaas. --- Basisonderwijs. --- kleuterdidactiek --- Kindergarten --- Dutch literature --- Santa Claus --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Sinterklaas ; kleuteronderwijs --- Sinterklaas ; basisonderwijs --- 477 --- didactiek --- sinterklaas --- 908.3 --- Expressie --- Muzische vorming --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Muzikale expressie ; basisonderwijs --- Sinterklaasactiviteiten --- Taal ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- 471.8 --- Basisonderwijs --- Feestvieren --- Kleuteronderwijs --- 032241.jpg --- Sinterklaas: expressie --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- Santa Claus [Fictitious character] --- Beeldopvoeding --- Muzikale expressie --- Taalopvoeding --- muzische vorming --- dramatische expressie --- beeldende expressie --- Beeldeducatie
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|